هزاره اطلاع رسانی..............( Information Mellinium)

این وبلاگ در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی، الگوی سایبرنتیک و مدیریت کتابخانه های دانشگاهی فعالیت می کند(وعلاقمند به فعالیت در رشته های مربوط مثل علوم رایانه٬ برنامه نویسی و...

هزاره اطلاع رسانی..............( Information Mellinium)

این وبلاگ در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی، الگوی سایبرنتیک و مدیریت کتابخانه های دانشگاهی فعالیت می کند(وعلاقمند به فعالیت در رشته های مربوط مثل علوم رایانه٬ برنامه نویسی و...

راهنمای جستجوی گوگل

بخش پرسش و پاسخ از گوگل :


در این بخش ما برای راهنمایی کاربران جهت جستجوی بهتر در محیط وب و از طریق موتور جستجوی گوگل پرسشهای متداولی که ممکن است در ذهن هر کاربری باشد مطرح و تا آنجا ممکن بوده است راهنمایی ساده و کامل با استفاده از امکانات گوگل ارائه شده است.


لطفاً بر روی ادامه مطلب کلیک نمایید




در این بخش شماری از پرسشهای رایج کاربران گوگل را خواهید خواند.

پاسخ خود را در این بخش نیافتم.ُ چگونه می توانم پرسشم را برای گوگل بفرستم؟

پرسشهای کلی

1. چرا با این که من هنوز تنظیمهای دلخواه زبان را انجام نداده ام، گوگل به زبان بیگانه ای برایم نمایش داده می شود؟

گوگل از مکانیسم استاندارد تعیین زبان دلخواه که با گزینه accept_language در پروتکل HTTP فعال می شود، برای تعیین زبان دلخواه کاربر بهره می گیرد. چنانچه سند مورد نظر کاربر به چند زبان طراحی شده باشد، مرورگر می تواند به دلخواه و به ترتیب مورد نظر کاربر یکی از نسخه های آن را که در فهرست زبانهای دلخواه کاربر مشخص شده باشد نمایش دهد. کاربر می تواند تعیین کند که چه زبان (ها) یی و به چه ترتیبی برایش تقدم دارند.

براى دیدن یا تغییر زبان مورد قبول (accept-language) در Internet Explorer 5 - به قسمت "Internet Option" از منوى "Tools" رفته. سپس برروى کلید "Languages" کلیک کرده و حالا میتوانید زبان کنونى خود را دیده و یا آنرا تغییر دهید.

در Netscape Navigator 4.7 از منوى "Edit" به قسمت "Preferences" رفته و از قسمت انتخاب دسته بندى (Category) انتخاب "Navigator" را باز کرده و برروى زیر مجموعه "Languages" کلیک کنید - سپس میتوانید زبان خود را ببینید یا آنرا تغییر دهید.

لطفا توجه کنید: وب سایتها با قابلیت چند-زبانى که هدر accept-language را حمایت میکنند ممکن است تحت تاثیر تغییرات زبانى در preferences قرار گیرند.

2. چگونه می توانم به صفحه ی انگلیسی سرآغاز گوگل بروم؟

شما میتوانید با کلیک کردن برروى "گوگل به انگلیسى" ("Google in English") اى که از تمام صفحات ما قابل دسترسى میباشد به صفحه اول استاندارد گوگل دسترسى پیدا کنید.

اگر میخواهید اینترفیس زبانتان را در مرورگرتان (Browser) بدون اینکه تغییرى در accept-language از preference تان بوجود بیاورید تغییر دهید - شما میتوانید زبان گوگل را در قسمت preferences آن به صورت دستى ست کنید. اگرچه این حالت ست کردن نیاز به توانا ساختن cookies دارد - ولى ست کردن زبان به صورت accept-language به روش cookies احتیاج ندارد.

3. چگونه می توانم در جست وجوی خود درگوگل از کاراکترهای ویژه بهره گیرم؟

تکنولوژى گوگل داراى حساسیت نسبت به هجى و املاى کلمات است. وارد کردن کلمات به صورت صحیح و با کاراکترهاى اخنصاصى آن جمله یا کلمه در کیفیت جستجوى شما بسیار مهم است. براى راهنمایى درمورد تایپ کاراکترهاى غیر-انگلیسى در هر صفحه کلید - به این آدرس بروید: http://www.umass.edu/langctr/keyboardhelp.html

4. گوگل به چند زبان عرضه خواهد شد؟

گوگل قصد دارد تا اضافه کردن زبانهاى مختلف را به سرویس خود همچنان ادامه دهد. براى دیدن فهرست زبانهایى که همکنون ارایه میشوند - به صفحه Preferences بروید.

5. چگونه می توانم ترجمه یا نگارش بهتری را به گوگل پیشنهاد دهم؟

گوگل قصد دارد تا بیشترین دقت را در ترجمه زبانهاى بین المللى خود به کارگیرد. چه بسا به دلیل ذات طبیعى و ذهنى عمل ترجمه شما ممکن است با کلماتى که به درستى ترجمه نشده اند روبرو شوید. ما تقاضا میکنیم که کلماتى که را که شما احساس میکنید صحیحترند به همراه کلمات به کارگرفته شده براى ما به آدرس help@google.com ارسال کنید - ما پس از بررسى این کلمات را نسبت به کلمه صحیخ آن در سایت و user interface مان به روز در میاوریم.

6. "گوگل" را چگونه باید تلفظ کرد؟

نکته برای مترجم: لطفاً بگوﻴﻴﺪ که چگونه «گوگل» در زبان شما تلفظ می شود.

پرسشهای ویژه جستجو

1. چگونه میتوانم در حدود نتایج جستجو کنم؟

زمانى گوگل فقط صفحات وبى را که محتوى تمام کلماتى که در سیوال شما بوده است را برمیگرداند - که براى محدود کردن و کوچک کردن نتایج جستجویتان شما از کلمات دقیقتر و بیشترى در سیوالات استفاده کنید.

2. چطور میتوانم جستجوهاى قبلى خود را حذف کنم وقتى که یک سیوال جدیدى را آغاز میکنم؟

تاریخجه (History) جستجو شما یک خصوصیت در Internet Explorer 5.0 است - براى غیرفعال کردن این خصوصیت - به قسمت "Internet Options" از منوى "Tools" بروید - بعد "Content" را انتخاب کنید. در محدوده personal information کلید 'AutoComplete' را بزنید. سپس کلید "Clear Forms" را کلیک کنید. همچنین شما میتوانید انتخاب Forms را برداشته یعنى آنرا uncheck کنید تا در آینده تاریخچه شما بیش از این کار نکند. بنوبت شما میتوانید دادها ار history با استفاده از کلید "down" انتخاب کرده و بعد آنرا توسط کلید Delete حظف کنید.

3. چطور نتایج جستجو فهرست میشود؟

نتایج سفارش جستجوها در گوگل توسط چندید عوامل مرکب تعیین میشود، که این عوامل بستگى به مقدمد بودن آنها در PageRank دارند. براى اطلاعات بیشتر درمور جزییات به صفحه چرا از گوگل استفاده میکنیم بروید.

پرسش از مدیر سایت

1. آیا به ارایه دادن (submit) لینکهاى به ردوز در آمده و/یا فدیمى و صفحهه ها در گوگل احتیاج دارم؟

گوگل ضمیمه ها و فهرست هاى خود را مکررا به روز در میاورد، پس submission هاى جدید و یا قدیمى ضرورى نیست. ما میبایست آنها را در هر مقطع زمانى فقط برداریم.

2. چگونه می توانم یکباره چند صفحه را در گوگل ثبت کنم؟

لطفا صفحه اضافه کردن URLهاى ما را ببینید تا بتوانید URL هاى خود را وارد کنید. در آن قسمت فقط صفحه اول و یا اصلى هر سایت لازم میباشد، پس لازم نیست که شما مثلا آدرس تک تک صفحات را وارد کنید. crawler و Googlebot ما قادر خواهند بود خود بقیه صفحات را پیدا کنند.

3. چرا گوگل هیچ یک از صفحه هاى سایت مرا فهرست نمی کند؟

صفحه هایی که تاکنون فهرست برداری نشده اند احتمالا در بررسی سایت منظورنشده اند. این امر می تواند به این دلیل باشدکه کمتر سندی در وب به آن صفحه پیوند زده است. --اگر از سایتهای دیگر سندی به صفحه های مجموعه درحال فهرست برداری پیوند نزده باشد، ما نمی توانیم معیار PageRank را برای آن صفحه تعیین کنیم(معیارPageRank ابزار ویژه ی ما برای سنجش اهمیت صفحه های وب است).هنگامی که پیوندهای بیشتری به این صفحه زده شود، ما آن را درفهرست خواهیم گنجاند. گوگل چگونگی پیوند میان سندهای وب را ارزیابی می کند و می گذارد تا ماهیت آزاد و گسترده ی اینترنت، مناسبترین یافته ها را برای پرسش کاربران تامین کند.

4. روبوت گوگل برای فهرست برداری از یک نشانی وب چه مقدار زمان نیاز دارد؟

بستگی به برنامه ی زمانی روبوت و این که نشانی وب چه هنگام داده شود، سراسر فرایند به یک تا چهار هفته زمان نیاز خواهد داشت.

5. چرا برخی از زمانها عنوان صفحه در گزارش یافته های جست وجو دیده نمی شود؟

بعید از بسیارى از ماشینهاى جستجوى دیگر، Web crawler - Googlebot میتوانند نتیجه دهند حتى اگر در آن صفحه جستجو نکرده باشند. صفحه هایى که شناخته شده اند ولى بررسى در آنها نشده باشند نیز قابل نتیجه گیرى هستند، ولى از زمانى که ما آنها زا نگاه نکرده باشیم title آنها قابل نشان دادن نخواهند بود -- در عوض آدرس آنها نشان داده میشوند.

6. چگونه می توانم از گوگل بخواهم اطلاعات از پیش ذخیره شده سایت مرا نمایش ندهد؟

سیوال این جواب به خوبى در صفحه "حذف محتوى" توضیح داده شده است.

7. چطور میتوانم درخواست کنم وقتى که گوگل تمام سایت منرا مورد بررسى (crawl) قرار نداده است؟

در قسمت سیستم خودکار ما براى بخشهایى که مستثنا میشوند، استانداردى هست که این استاندارد موجود در صفحه http://www.robotstxt.org/wc/norobots.html میباشد. شما میتوانید براى این استثنا یک فایل با نام robots.txt در سایت خود قرار دهید.

راه دیگر برای اینکه روباتهارا مجبور کنیم که یک صفحه یا زیر مجموعه آن را فهرست نکنند، استفاده از "META" ها در HTML است که توضیح آن در http://www.robotstxt.org/wc/exclusion.html#metaآمده است. علاوه بر این شما می توانید بفهمید که HTML به روبوت چه می گوید (البته به زبان انگلیسی)! در ضمن به یاد داشته باشید که تغییراتی که شما در فایل robot.txt یا در META های HTML می دهید منجر به تغییر آنی در نتایج GOOGLE نمی شود. زیرا مدتی طول میکشد تا هر نوع تغییری در فهرست جدید GOOGLE اعمال شود.

پرسشهایی درباره ی فناوری

1. چرا Googlebot فایل robots.txt را درخواست می کند در حالى که این فایل در سرور من نیست؟

Robot.txt یک سند استاندارد است که به روبات گوگلی میگوید چه اطلاعاتی از سرور وب شما را ذخیره نکند.

2. چرا Googlebot می کوشد پیوندهای نادرست را از سرور من دریافت کند؟

این که تعداد زیادی از LINKها از بین رفته باشد و یا اینکه هیچگاه وجود نداشته بودند، یک خصوصیت وب است. زیرا ممکن است یکی اشتباها به سایت شما اشاره کند و یا نتواند صفحاتش رو برای هماهنگی با تغییرات به روز کند. روبوگوگلی برای ذخیره پیوندهای غلط سایت شما هم زور خواهد زد! به همین خاطر ممکن است نتایج مربوط به ماشینی را ببینید که هرگز وجود نداشته است.

3. چرا Googlebot اطلاعاتى را از وب سرور "پنهانی" ما دریافت می کند؟

تقریبا غیر ممکنه که بتونید با منتشر نکردن پیوند، سایت خودتون را مخفی نگه دارید. چون به زودی یکی پیدا میشود و آدرس سایت شما را در سایت دیگه ای قرار میدهد. پس حالا امکان ذخیره اون توسط وب سرور مهیا شده و از این طریق است که دیر یا زود روبوگوگلی یا دیگر ابزارهای مشابه سایت شما را پیدا خواهند کرد!

4. چرا Googlebot از فایل robots.txt من پیروی نمی کند؟

برای صرفه جویی در پهنای باند، روبوگوگلی روزی یک بار و یا موقعی که تعداد زیادی صفحه از روی سرور برمیدارد؛ Robot.txt را میخواند. بنابراین مدتی طول می کشد تا روبوگوگلی تغییرات Robot.txt شما را متوجه شود. در ضمن Google روی تعداد زیادی از ماشین ها قرار دارد که هر کدوم Robo.txt را به طور مجزا نگه میدارند. یادتون باشه مه گرامر صحیح را با استاندارد که در http://www.robotstxt.org/wc/norobots.html واقع شده، تطبیق بدهید. اگه با همه این کارها بازهم مشکل حل نشد، به ما بگویید تا ما اون رو درست کنیم.

5. چگونه سایت خود را درGooglebot ثبت کنم تا فهرست برداری شود؟

ما هر بار که وب را می کاویم بدون نیاز به انجام کاری از جانب شما سایتهای جدید را به فهرست خود اضافه می کنیم.شما هم می توانید سایت خود را از طریق فرم اضافه کردن آدرس به اطلاع ما برسانید.

6. چگونه سایتی را ازفهرست گوگل حذف کنم؟

Google تمام اطلاعات خود را به صورت اتوماتیک و طبق یک برنامه زمان بندی مشخص به روز می کند.وقتی که ما به وب سر می کشیم ، صفحات جدید را پیدا می کنیم همچنین لینکهای مرده را حذف می کنیم و لینکها را به صورت اتوماتیک به روز می آوریم.لینکهایی که در حال حاضر تاریخشان قدیمی شده است را اقلب در مرور آینده از مجموع اطلاعات حذف می کنیم.برای اطلاعات بیشتر لطفا اینجا را انتخاب کنیذ.

7. چرا در Google.com دسترسیهایى از چندین ماشین با حالت user-agent از Googlebot وجود دارد؟

Googlebot به طریقی طراحی شده است که بر روی چندین ماشین مختلف اجرا شود به این ترتیب کارایی سیستم همزمان با بزرگتر شدن وب بهتر می شود.همچنین ، برای کاهش استفاده از پهنای باند ما ترجیح می دهیم که از روبوتهایی استفاده کنیم که بر روی ماشینهایی قرار داشته باشند که به سایتی که می خواهیم به لیست اضافه کنیم نزدیکتر باشد.

سوال من ایجا پاسخ داده نشده است.سوالم را به کجا می توانم ارسال کنم؟

لطفا صفحه تماس با ما را مشاهده کنید تا بهترین مکانی را که می توانید سوال خود را بفرستید پیدا کنید.


برگرفته از :


http://www.google.com/intl/fa/faq.html

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد