هزاره اطلاع رسانی..............( Information Mellinium)

این وبلاگ در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی، الگوی سایبرنتیک و مدیریت کتابخانه های دانشگاهی فعالیت می کند(وعلاقمند به فعالیت در رشته های مربوط مثل علوم رایانه٬ برنامه نویسی و...

هزاره اطلاع رسانی..............( Information Mellinium)

این وبلاگ در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی، الگوی سایبرنتیک و مدیریت کتابخانه های دانشگاهی فعالیت می کند(وعلاقمند به فعالیت در رشته های مربوط مثل علوم رایانه٬ برنامه نویسی و...

شاهکار جدید مایکروسافت

 ویندوز ۷

این نسخه از ویندوز که آخرین شاهکار شرکت مایکروسافت نام گرفته است علاوه بر زیبایی بسیار زیاد و خیره کننده، با تحلیل های بعمل آمده از کاربران سعی شده ویندوز را بهینه نماید که این بهینه سازی در محیط کاربری و سایر قسمت های این نسخه از ویندوز قابل ملاحظه است 

توضیحات بیشتر :
در این نسخه، مایکروسافت عادات استفاده کاربران خود از سیستم عامل را تحلیل کرده و ویندوز 7 را بر اساس آن تولید نموده است. برای مثال مایکروسافت دریافته که 70 درصد کاربران ویندوز همیشه بین 5 تا 15 پنجره را باز نگه می دارند. اما در بیشتر زمان کار از یک و یا دو تا از این پنجره ها به صورت فعال استفاده می کنند. تمام اینگونه اطلاعات به مایکروسافت کمک کرده تا ویندوز 7 را به گونه ای طراحی کند تا محیط کاربری بهتری نسبت به گذشته داشته باشد.

آفای Jon DeVaan یکی از مقامات مایکروسافت می گوید : با وجود اینکه ویندوز Seven بر روی کدهای پایه یکسان (same code base as Vista) با ویندوز Vista ساخته شده، اما ویندوز Seven خواهد توانست سریعتر از ویندوز ویستا لود شود چون ویندوز Seven درایور قطعات سیستم را به صورت موازی لود می کند در حالی که ویستا این کار را به صورت سریال (تک تک) انجام میداد و همچنین ویندوز Seven تعداد سرویسهایی که در هنگام استارتاپ ویندوز، اجرا می شدند را کم کرده است. ویندوز Seven همچنین پیشرفتهایی نیز درهسته (kernel) داشته، بطوری که CPU در فرکانس پایین تری کار می کند (run) می شود و مدت زمان بیشتری بیکار می ماند. (در افزایش سرعت سیستم نقش بسزایی دارد !)
 
یک تغییر عمده این سیستم عامل نوار ابزار (taskbar) آن است. نوار ابزار ویندوز 7 با تلقی رایج ما از نوار ابزار (که از ویندوز 95 تا به حال دیده ایم) تفاوتی به اندازه یک دنیا دارد.
متون توضیحی روی دکمه ها به تاریخ پیوسته اند و جای خود را به ایکون های بزرگ داده اند. نحوه چینش ایکون ها بالاخره تغییر کرده است؛ دیگر اجرای یک برنامه باعث به هم ریختن ترتیب و نحوه قرار گیری ایکون هایتان در نوار ابزار نمی شود. هم اکنون برای باز کردن پنجره ها از درون نوار ابزار می توانید به صورت 2 مرحله ای عمل کنید، ابتدا موس را بر روی ایکون آن پنجره قرار دهید تا پیش نمایش کوچکی از آن را مشاهده کنید و سپس با کلیک بر روی این پیش نمایش وارد صفحه مورد نظر شوید. کلیک راست بر روی آیکون ها یک رابط کاربری جدید را در اختیار شما قرار می دهد که مایکروسافت آن را "Jump Lists" می نامد.
لیست پرش، دسترسی سریع کاربر به امکانات برنامه را ممکن می سازد. برنامه هایی که دارای منوی Recently Used هستند (لیستی از نام فایلهایی که اخیرا توسط برنامه باز شده اند)، این امکان به شکل خودکار به لیست پرش آنها اضافه می گردد. همچنین رابط کاربری خاصی در نظر گرفته شده که این امکان را فراهم می آورد که برخی امکانات را به لیست پرش برنامه ها اضافه کنیم. مثلا امکان کنترل شیوه پخش در مدیا پلیر را به لیست پرش آن اضافه می کند.
 
مدیریت پنجره ها هم دست خوش تغییراتی شده است. دانستن این مطلب که اکثر مردم عادت دارند که تنها از یک یا دو پنجره به طور همزمان استفاده کنند باعث شده که ویندوز 7 پنجره ها را سریعتر و ساده تر ساماندهی کند. اگر یک پنجره را به بالای صفحه نمایش بکشید (Dragging)، آن پنجره خود به خود در حالت Maximize قرار می گیرد؛ اگر پنجره ای را به سمت چپ و یا راست بکشید، به صورت خودکار تغییر اندازه می دهد و تنها 50 درصد صفحه نمایش را اشغال می کند. با این فناوری، دو پنجره را به راحتی می توان در محل مورد نظر جا داد؛ به شکلی که سریعا در کنار هم قرار گرفته و لبه های آنها بر هم مماس شود. سپس به راحتی نقل و انتقالات بین دو پنجره را انجام داد.

یکی دیگر از مهمترین بهبودهای ویندوز 7، امکان Peeking (نگاه انداختن) پنجره ها است. انتقال به یک پنجره به شکل سریع و سردستی برای خواندن برخی مطالب داخل آن بدون ورود کامل به آن پنجره می تواند بسیار کاربردی و باعث صرفه جویی در وقت باشد. برای ساده تر کردن این کار، با حرکت دادن موس بر روی نوار ابزار پیش نمایش تمامی پنجره ها را می توان دید و پنجره ای را که موس را بر روی پیش نمایش آن می برید می توان به شکل یک صفحه شیشه ای دید. سپس با کنار بردن موس تمامی این صفحات پیش نمایش محو می گردند. همانگونه که شما از امکان نگاه انداختن در پنجره های مختلف استفاده می کنید، می توانید از آن برای دیدن دسکتاپ هم استفاده کنید.

نگاه انداختن به دسکتاپ خیلی مهم است. به خاطر اینکه در ویندوز 7 دسکتاپ جایی است که گجت ها در آن زندگی می کنند. این روزها همه از لپ تاپ استفاده می کنند و در یک لپ تاپ با آن نمایشگر کوچک دیگر جایی برای ساید بار که در ویندوز ویستا تعبیه شده بود باقی نمی ماند. بنابراین این گونه شد که در ویندوز هفت کل دسکتاپ به گجت ها اختصاص یافت. حالا وقتی هم که تعداد زیادی پنجره روی دسکتاپ باز است. با یک نگاه کوچک میتوانید از وضعیت آب و هوا روی دسکتاپ مطلع شوید. (عکس بالا) بخش Taskbar ( در پایین سمت راست جایی که ساعت قرار دارد ) هم بهبود یافته است. مشکل این بخش همیشه این بوده است که با ایکون های بی مصرف پر می شده است. در ویندوز 7 این بخش کاملا توسط کاربر کنترل میشود. شما تعیین میکنید که چه آیکونی نشان داده بشود و چه آیکونی پنهان بماند. برنامه هایی که جدید نصب میشود و به Taskbar اضافه میشوند به صورت پیش فرض در این بخش پنهان می مانند.
بخش مهم دیگری از رابط کاربری ویندوز جدید، جستجوگر (Explorer) آن است. ویندوز 7 مفهوم جدیدی به نام کتابخانه ها (Libraries) را مورد استفاده قرار داده است. این امکان باعث می گردد که ما به نوع بخصوصی از فایلهای مان بدون توجه به محل قرار گیری آنها در هارد درایو، و تنها بر اساس نوع و پسوند آنها دسترسی داشته باشیم.
 
به چهار دلیل بعد از آمدن ویندوز 7، دلیل زیادی برای زنده ماندن ویستا وجود نخواهد داشت :
-
اگر نرم افزای روی ویستا اجرا شود بدون مشکل روی ویندوز 7 هم اجرا می شود.
-
اگر کامپیوتری قادر است سیستم عامل ویستا را اجرا کند می تواند ویندوز 7 را هم اجرا کند، تازه سریع تر از ویستا، این یعنی عدم نیاز به سخت افزار قوی تر جهت اجرای ویندوز 7
-
مصرف باطری در ویندوز 7 بهینه است. بنابراین طول عمر باطری لپ تاپ ها با ویندوز 7 بیشتر از ویستا خواهد بود.
-
ویندوز 7 از همان روز اول ارایه، در مقایسه با ویستای سرویس پک 1 قابل اطمینان تر خواهد بود.

به نظر میرسد  مایکروسافت با ارائه ویندوز Seven قصد غافلگیر کردن کاربران را داشته.از ویژگی های جدید ویندوز Seven، می توان به پشتیانی از هارد دیسک مجازی و یه یوزر اینترفنس کاملا جدید و قشنگ و ویژگی های تصویری و گرافیکی جدیدی اشاره کرد! بیل گیتس طی مراسمی که در توکیو برگزار میشد، در کنفرانس Windows Digital Lifestyle Consortium به سخنرانی پرداخت و یه سری از ویژگی ها و اطلاعات جدیدی رو از ویندوز Seven آشکار کرد.بیل گیتس برخی از ویژگی های ویندوز سون رو به شرح زیر اعلام کرد :استفاده کمتر از انرژی، اشغال فضای کمتری از رم، افزایش و سهولت کانکت شدن با بقیه کامپیوترها و موبایلها، بهترین پلتفرم برای بازی و نیز اینترنت و ….
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد