هزاره اطلاع رسانی..............( Information Mellinium)

این وبلاگ در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی، الگوی سایبرنتیک و مدیریت کتابخانه های دانشگاهی فعالیت می کند(وعلاقمند به فعالیت در رشته های مربوط مثل علوم رایانه٬ برنامه نویسی و...

هزاره اطلاع رسانی..............( Information Mellinium)

این وبلاگ در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی، الگوی سایبرنتیک و مدیریت کتابخانه های دانشگاهی فعالیت می کند(وعلاقمند به فعالیت در رشته های مربوط مثل علوم رایانه٬ برنامه نویسی و...

نمایشگاه بین اللملی کتاب تهران: مشکلات پیش روی خریداران کتاب

 نمایشگاه بین اللملی کتاب تهران:مشکلات پیش روی خریداران کتاب  

بیست و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران عصر روز جمعه به کار خویش خاتمه داد اما ماحصل و دست آورد این نمایشگاه چه بود؟  

چند سالی است که محل نمایشگاه از محل دائمی به محل جدید یعنی مصلی تهران انتقال یافته است که با توجه به تکمیل نشدن فضای مصلی با مشکلات عدیده ای مواجه شده است و شاید علت آن این است که امکانات رفاهی و به خصوص انتقال کتاب با مشکلات عدیده ای روبرو شده است.  

از جمله این مشکلات که زمینه ایجاد خستگی و سردرگمی کتابداران و خریداران را در تهیه کتاب فراهم آوره است، عبارتند از : 

1. همانطور می دانید اکثر خریدهای کتاب از محل نمایشگاه توسط کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی صورت می پذیرد و عدم وجود پارکینگ برای بارگیری کتابها و توقف نابجای ماشین ها یکی از بزرگ ترین مشکلات عدیده این نمایشگاه طی سالهای گذشته است البته محل قبلی این نمایشگاه این مشکل وجود نداشت و اکثر پارکینگهای تدارک دیده شده با نمایشگاه فاصله بسیار زیادی داشت که عملا کارایی خودشان را از دست داده بودند. عدم اجازه توفق و بارگیری کتاب در اطراف نمایشگاه به کتابدارن و خریداران عمده کتاب نیز یکی دیگر از مشکلات بود.  

2. نحوه چیدمان و نحوه قرارگیری ناشران دانشگاهی، عمومی و کودکان بسیار نامناسب بود به نحوی که با سردرگمی و طی مسافت های زیاد برای بازدیدکندگان همراه بود. 

3. عدم همخوانی و نحوه اطلاع رسانی در سایت و شماره های اعلام شده کتابها با خرید از غرفه های کتابهای خارجی از دیگر مشکلات بود. 

4. امسال در داخل خود نمایشگاه هم وسلیه ای که بتوان کتاب را جابجا نمود، به درستی وجود نداشت به دلیل سازماندهی چرخ دستی های حمل کتاب باید وقت زیادی را برای تهیه بلیط و اجاره آنها صرف می شد و عدم اجازه ورود چرخ دستی های حمل کتاب به شبستانها نیز یکی دیگر از مشکلات امسال در زمینه حمل کتاب بود 

از آنجا که نمایشگاه کتاب در ایران محلی برای تهیه و خرید کتاب شده است این گونه نمایشگاه  با امکانات کم را نمی توان شایسته خرید دانست چرا که کتابداران با سراسیمگی و عجله کتابهایی را تهیه می کنند و چه بسیار عنوانهایی یا وجود ندارد و یا تکراری است و هزینه و وقتی که برای تهیه کتاب گذاشته می شود به مراتب بیشتر از ارزش تهیه آن است که بهتر کتابدارن کتابداران کتابهای مورد نیازشان را طی سال و از طریق یک کارگزار تهیه و پخش کتاب مبادرت کنند 

اما به مسولان برگزار کنندگان نمایشگاه چند توصیه داریم : 

1. قبل برگزاری نمایشگاه ابتدای امر به فکر تهیه مکانی به عنوان پارکینگ بارگیری و تخیله کتاب باشند تا این همه مشکلات در زمینه بارگیری ترافیک و جرایم رانندگی و توقف نادرست ماشین ها متوجه خریداران کتاب نباشد. 

2. پیشنهاد می شود محلی برای نمایشگاه در نظر گرفته شود که ناشران در محیطی به صورت حلقه ای جمع شوند و  یا به همه ناشران به صورت متمرکز در ساختمانی با امکانات بالابر (آسانسور یا پله برقی) بسیار باشد که بازدید کننده مجبور به طی مسافتهای زیاد به صورت طرح مستطیلی یا اتوبوسی نباشند  

3. در نحوه چیدمان و طبقه بندی ناشران نیز باید توجه شود که یک ناشر در چند قسمت و جای نا صحیح خود نگیرد 

4. در زمینه جابجایی و حمل کتابها در داخل نمایشگاه مسئولان باید توجه داشته باشند با توجه به ورود فناوری های نوین در زمینه جابجایی کتاب جای تعجب است چرا از ماشین و وسائل مکانیکی بسیار کوچک که هیچ گونه مزاحمتی برای بازدیدکنندگان ایجاد نمی کند استفاده نمی شود یا ما به این وسائل آشنایی نداریم یا هنوز زمان استفاده ما از این نوع فناوری نشده است و به صورت سنتی یا با دست یا با چرخ دستی حمل شود. شایسته است مسئولان در نمایشگاه بعدی کتاب زمینه استفاده از این گونه فناوری وسائل و ماشین های نوین برای حمل کتاب را ایجاد کنند.  

5. محل نمایشگاه به گونه ای باشد که هم امکان دسترسی عموم با توجه به امکانات و تسهیلات حمل و نقل عمومی آسان باشد و هم خود باعث ایجاد ترافیک و آلودگی نباشد. 

این بخشی از بیان مشکلات و کمبودهای نمایشگاه بین الملی کتاب تهران بود که هرساله با آن مواجه هستیم.

با آروزی روزی که نمایشگاه کتاب  محلی برای جذب  بازدیدکنندگان بیشتر باشد و خود در عین حال زمینه ای برای ایجاد ترافیک و آلودگی بیشتر در فضای شهری تهران نباشد و مسئولان هرچه زودتر مکان مناسبی برای نمایشگاه کتاب در نظر گیرند و یا امکاناتی که برای برگزاری یک نمایشگاه با شرایط مطلوب است، فراهم کنند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد