هزاره اطلاع رسانی..............( Information Mellinium)

این وبلاگ در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی، الگوی سایبرنتیک و مدیریت کتابخانه های دانشگاهی فعالیت می کند(وعلاقمند به فعالیت در رشته های مربوط مثل علوم رایانه٬ برنامه نویسی و...

هزاره اطلاع رسانی..............( Information Mellinium)

این وبلاگ در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی، الگوی سایبرنتیک و مدیریت کتابخانه های دانشگاهی فعالیت می کند(وعلاقمند به فعالیت در رشته های مربوط مثل علوم رایانه٬ برنامه نویسی و...

اپک کتابخانه ملی

نا کارآمدی اپک کتابخانه ملی  

  

1- مقدمه 

کتابخانه ملی قلب تبنده هر کشور در زمینه میراث فرهنگی و پشتوانه از انتشارات ملی است . دو وظیفه مهم کتابخانه ملی : 

۱. جمع آوری یک نسخه از تمامی انتشاراتی (کتب) که در کشور نشر می یابد که این امر به وسیله قانون واسپاری انجام می شود  

۲. تهیه و نگهداری میراث انتشاراتی و فرهنگی و به عنوان یک هویت فرهنگ  

در کنار این وظایف و اهداف کتابخانه ملی یکی از وظایف مهم هر کتابخانه ملی تهیه و انتشار کتابشاسی های معتبر چه به صورت چاپی و خصوصاْ الکترونیکی می باشد. که نخستین کتابشناسی های کتابخانه ملی ایران به صورت چاپی عرضه می شد و پس از آن طی سالهای گذشته به صورت CD نیز تهیه می شد که طی دو شماره اخیر آن به صورت DVDنیز انتشار یافته است. اما قسمت اخر این که مورد بحث واقع می شود سیستم اوپک یا فهرست پیوسته کتابخانه ملی است که به تازگی یا عبارتی چند سالی است که بر روی شبکه وب قرار گرفته است.  

     

ادامه مطلب ...

کاغذ الکترونیکی

 کاغذ الکترونیکی رنگی بریجستون به نمایش درآمد.

 

 قابل توجه کسانی که علاقه مند به ورود اطلاعات با استفاده از قلم های الکترونیکی و با سرعت بالا و آن هم به صورت رنگی می باشند.

دستگاه کاغذ الکترونیکی رنگی جدیدی از سوی شرکت بریجستون طراحی شده که از وارد کردن  

 اطلاعات با قلم پشتیبانی می‌کند.
به گزارش بخش خبر شبکه فن‌آوری اطلاعات ایران،از سایتایسنا، دستگاه کاغذ الکترونیک QR-LPD جدید بریجستون نه تنها رنگی بوده بلکه نخستین دستگاه در نوع خود است که از وارد کردن اطلاعات با قلم پشتیبانی می‌کند.
مدل قبلی دستگاه کاغذ الکترونیکی بریجستون برای تغییر صفحه تا 15 ثانیه زمان می‌برد که برای روزنامه الکترونیکی که این شرکت سال گذشته به نمایش گذاشت خوب بود اما در مدل جدید محصول این شرکت، این زمان به کمتر از یک ثانیه کاهش یافته است.
افزایش سرعت به این معنی است که دستگاه می‌تواند به موقع به اطلاعات وارد شده توسط قلم که بر سطح آن رسم می‌شود، پاسخ دهد.
فوجیتسو نیز ماه گذشته یک نمایشگر کاغذ الکترونیکی رنگی به نمایش گذاشت که در تدارک عرضه آن به بازار است اما زمان تغییر صفحه در این دستگاه به بیش از چند ثانیه می‌رسد، در حالی که دستگاه 13 اینچی بریجستون با مدت زمان 0.8 ثانیه برای تغییر صفحه، تجربه بهتری ارایه می‌کند؛ بریجستون اطلاعاتی در زمینه زمان عرضه این دستگاه به بازار منتشر نکرده است.  

  امیدواریم به زودی این فن آوری بتواند در جهت کمک به کتابداران و اطلاع رسان برای ورود اطلاعات با سرعت بالا و به صورت رنگی مورد استفاده واقع شود.

منبع : http://www.iritn.com/index.php?action=show&type=news&id=15057