welcome To weblog Information Mellinium

X
تبلیغات
رایتل

کد آهنگ

        آیا دوست دارید دقیقا با استفاده از همان عبارات و اصطلاحاتی که به ذهنتان می رسد در وب جستجو کنید؟ تصور کنید که بتوانید سوالاتتان را به همان شیوه محاوره ای از یک جستجوگر اینترنتی بپرسید. ولفارم آلفا به همین منظور طراحی شده است.
به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران،از سایت خبرگزاری فارس، این موتور جستجو که به تازگی در دسترس عموم قرار گرفته نوید بخش اغاز عصری جدید در حوزه جستجوی اینترنتی است، عصری که آن را وب 3 نام گذاری کرده اند.
        برخی صاحب نظران معتقدند ولفارم یک چالش جدی برای غول دنیای جستجو یعنی گوگل است. چون شما برای جستجو در این سایت باید کلیدواژه های خود را به دقت وارد کنید و معمولا هم نتایج حاصله دقیقا منطبق بر نیازها و تصور ذهنی شما نیست.
آقای استفان ولفارم خالق Wolfram Alpha مدعی است که این موتور جستجو قادر به درک سوالات شما و پاسخگویی به آنها است. بنابراین عصر نمایش فهرستی از نتایج جستجو بر مبنای کلیدواژه ها به زودی به پایان خواهد رسید. 
        وی که پژوهشکده ای موسوم به Wolfram را هم تاسیس کرده در زمینه ریاضیات از سوابق و دانش فراوانی برخوردار است. 
       وی مدعی است که برای طراحی این موتور جستجو از موتوری جدید موسوم به موتور دانش رایانه ای بهره برده که به توسعه وب مفهومی یا وب 3 کمک شایانی خواهد کرد. به گفته وی برنامه های کاربردی هوشمند که قادر به انجام امور از طریق درک زبان انسان هستند مهم ترین مشخصه عصر وب 3 است. در این دوره آموزش به کمک دستگاه ها و سیستم ها و همین طور قدرت تعقل و استدلال دستگاه ها به میزان چشمگیری افزایش خواهد یافت.
       به هر حال باید منتظر ماند و دید پارادایم جدید استفاده از رایانه ها برای جستجو در وب تا چه حد با استقبال مواجه خواهد شد.  

منبع: شبکه اطلاعات فناوری ایران

 جستجوگرها  

     

شاید کاربران ندانند که در گذشته برنامه‌هایی هم‌چون Archie، ورونیکا (Veronica) و جاگهد (Jughead) فهرست‌ کل فایل‌های قرار گرفته برروی وبگاه‌های FTP را جمع‌آوری می‌کرد و پایگاه داده‌ قابل جست‌وجویی از نام فایل‌ها را ایجاد می‌کردند.

       تا قبل از وجود جست‌وجوگرها، به دلیل گستره‌ی کوچک و محدود اینترنت فهرست کاملی از تمام سرویس‌دهنده‌های وب وجود داشت. استفاده از این فهرست برای آگاهی از سرفصل‌ها و اطلاعات قابل دسترس در آن‌ها برای کاربران کفایت می‌کرد، اما پس از شروع دوران شکوفایی اینترنت و ارائه‌کنندگان خدمات و افزایش غیرقابل تصور میزان محتوا و وبگاه‌های ارائه‌شده در این عرصه، دیگر فهرست‌های فوق‌الذکر پاسخ‌گوی نیازهای کاربران نبوده و وجود ابزاری جدید در این میان کاملا احساس می‌شد تا اطلاعات را به روز و جدید نگه‌داری کند.

       یکی از ابتدایی‌ترین ابزارهای جست‌وجوی اینترنت Archie نام داشت که از نام «archive» با حذف حرف «v» آن گرفته شده است. بر اساس آنچه که در کتاب تجارت الکترونیک از طریق بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو آمده است که این ابزار در سال 1990 توسط آلن امتیج (Alan Emtage)، دانشجوی دانشگاه مک گیل در مونترال ابداع شد. این برنامه‌ فهرست‌های کل فایل‌های قرار گرفته برروی وبگاه‌های FTP را جمع‌آوری کرده و پایگاه داده‌ای قابل جست‌وجویی از نام فایل‌ها ایجاد می‌کرد، یعنی جست‌وجوی Archie شامل محتویات وبگاه‌ از جمله متن و اسناد موجود این مجموعه‌ها نبوده و آن‌ها را نمایه نمی‌کرد.

        با ظهور گوفر (Gopher) در سال 1991 توسط مارک مک کاهیل در دانشگاه مینه سوتا دو برنامه‌ی جست‌وجو‌ی جدید به نام‌های، ورونیکا (Veronica) و جاگهد (Jughead) پا به عرصه‌ی حیات گذاشتند. این برنامه‌ها همانند Archie نام فایل‌ها و عناوین ذخیره شده در سامانه‌های نمایه گوفر را جست‌وجو می‌کردند.
        ورونیکا که نام آن از سرواژه‌های عبارت انگلیسی (Very Easy Rodent _ Oriented Net _wide Index to Computerized Archives) ساخته شده است. جست‌وجوی کلیدی واژه‌ای برای اغلب عناوین منوها در تمام فهرست‌های گوفر را فراهم آورده بود و جاگهد که نام آن از سرواژه‌های عبارت انگلیسی Jonzy Universal Gopher Hierarchy Excavation And Display ساخته شده است، ابزاری برای کسب اطلاعات منو از سرویس‌دهنده‌های خاص گوفر بود.

        اولین جست‌وجوگر وب با استفاده از ربات‌های نرم‌افزاری وندکس (wandex) نام داشت، ماتیوگری یکی از دانشجویان دانشگاه MIT اولین ربات جست‌وجوگر اینترنتی را با نام World Wide Web Wanderer برای شمارش سرویس‌دهنده‌های وب به منظور محاسبه‌ی رشد گستردگی وب طراحی کرد. گری به زودی با ارتقاء ربات خود آن را برای جمع‌آوری اطلاعات واقعی وبگاه در جست‌وجوگر وندکس به کار گرفت.

       در سال 1993 مارتین کاستر در پاسخ به موتور جست‌وجوی وندکس، الی وب (ALIWEB: Archie Like Indexing of the Web) را طراحی کرد که در آن به جای به کارگیری ربات‌ها از شیوه‌ی دیگری یعنی نمایه‌سازی وبگاه توسط مدیران و طراحان آن استفاده می‌شد، به این ترتیب افراد می‌توانستند خود به توصیف محتوای وبگاه خود بپردازند.
به دلیل فقدان آگاهی غالب کاربران از چگونگی تنظیم و ارسال اطلاعات مربوط به وبگاه‌ خود استفاده از این شیوه‌ محدودیت‌هایی را داشت، اما تا حدی جبران مشکلات ربات‌های نرم‌افزاری را می‌کرد، زیرا ربات‌ها حجم زیادی از پهنای شبکه را اشغال می‌کردند و این مساله گاهی باعث از کار افتادن سامانه‌ها می‌شد.

       از این پس با رشد ناگهانی اینترنت و افزایش غیرقابل باور حجم وبگاه‌ها، از سوی دیگر اثبات سودآوری شبکه، اهمیت جست‌وجوگرها بیش از پیش آشکار شده و با شکل‌گیری فن‌آوری‌های جدید ربات‌های خزنده‌ی قوی‌تر و سامانه‌های جست‌وجوی پیشرفته‌تر، وبگاه‌های جست‌وجو رقابت با یکدیگر را به طورجدی در پیش گرفتند و از آنجایی که تنها راه رویارویی با حجم فزاینده‌ی اطلاعات در محیط وب، ابزارهای جست‌وجو محسوب می‌شدند گسترش و پیشرفت آن‌ها اهمیت خاصی یافت به طوری که این فن‌آوری با عمری کم‌تر از دو دهه‌، یکی از پرکارترین ابزارهای مورد استفاده‌ی کاربران وب است.

  

منبع :شبکه فناوری اطلاعات ایران

حلول ماه مبارک رمضان. بهار قرآن و ماه ضیافت خدا بر همگان مبارک باد.

Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
کد جست و جوی گوگل
Most powrful metasearch engine Glseek.com

Best Metasearch Engine In The World

........................................آخرین اخبار فن آوری