هزاره اطلاع رسانی..............( Information Mellinium)

این وبلاگ در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی، الگوی سایبرنتیک و مدیریت کتابخانه های دانشگاهی فعالیت می کند(وعلاقمند به فعالیت در رشته های مربوط مثل علوم رایانه٬ برنامه نویسی و...

هزاره اطلاع رسانی..............( Information Mellinium)

این وبلاگ در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی، الگوی سایبرنتیک و مدیریت کتابخانه های دانشگاهی فعالیت می کند(وعلاقمند به فعالیت در رشته های مربوط مثل علوم رایانه٬ برنامه نویسی و...

آیین نامه آزمون نیمه متمرکز ورودی دوره ی دکترا تصویب شد

 مژده به کتابداران داوطلب آزمون دکتری و کلیه افراد معتقد به اصل عدم تبعیض در جذب دانشجوی دکتری  
آیین نامه آزمون نیمه متمرکز ورودی دوره ی دکترا تصویب شد
تاریخ - 9/8/1389

معاون آموزشی وزارت علوم  اعلام کرد :با توجه به اهداف و سیاست های کلان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جهت بهبود سنجش علمی داوطلبان آزمون های دوره دکتری تخصصی و با توجه به افزایش ظرفیت دانشگاهها در مقطع دکتری، آیین نامه آزمون نیمه متمرکز ورودی  دوره ی دکترا  در 8 ماده و 6 تبصره به تصویب وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری رسید که در سیزدهم آبانماه برای اجرا به دانشگاهها ابلاغ می شود.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ، دکتر حسین نادری منش گفت : آزمون  نیمه متمرکز ورودی  دوره ی دکترا با اهداف عدالت آموزشی و ایجاد فرصت برابر برای متقاضیان ورود به دوره دکترا ، سنجش علمی داوطلبان ورود به دکترا ، ایجاد وحدت رویه میان دانشگاهها در پذیرش دانشجو ،کاهش هزینه های اجرای آزمونهای موازی ، عدم شرکت داوطلبان در آزمونهای متعدد ،  کاهش تنش و فشار روانی داوطلبان و تنوع بخشی به روشهای پذیرش و استفاده از تجربیات جهانی ، توسط سازمان سنجش آموزش کشور و با نظارت معاونت آموزشی وزارت علوم در فروردین و آذرماه هرسال  بر گزار می شود.
وی افزود: براساس این آیین نامه ، نمره آزمون عمومی داوطلبان شامل آزمون زبان عمومی و تخصصی و حداکثر سه درس تخصصی هر رشته تحصیلی در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد و نمره معدل تراز شده داوطلب  در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد توسط سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاه اعلام شده و دانشگاه براساس سوابق علمی ،آموزشی ،  پژوهشی و فناوری نمره ای را برای دواطلبان معرفی شده تعیین و به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال می کند واین سازمان فهرست نهایی پذیرفته شدگان را اعلام می نماید.
معاون آموزشی وزارت علوم با اعلام اینکه سوالات تخصصی آزمون دکترا به شکل مفهومی طرح خواهد شد افزود : با توجه به محدودیت زمانی و فرصت کم باقی مانده تا آذرماه ، اولین آزمون نیمه متمرکز ورودی  دوره ی دکترا اسفند ماه امسال  یا فروردین سال آینده برگزار  می شود و عناوین  دروس تخصصی گروه های تحصیلی بزودی اعلام می گردد.

 

منبع: سایت وزارت علوم: http://www.msrt.ir/txtlstvw.aspx?LstID=d0469f3b-c3bf-4ed8-b45a-22796e22a410 

کنفرانس سالانه انجمن کتابداری امریکا: American Library Associati

قابل توجه علاقه مندان اخبار بین اللملی کتابداری و اطلاع رسانی : کنفرانس سالانه انجمن کتابداری امریکا در ماه ژانویه ۲۳-۲۸ سال ۲۰۱۱ در نیو ارلینز برگزار می شود (American Library Association Annual Conference )

 

 

American Library Association Annual Conference

 

 

The American Library Association 
2011 Annual Conference
in New Orleans, LA 
Ernest N. Morial Convention Center
June 23-28, 2011

Annual Conference Registration
Opens January 3, 2011, 9:00 a.m. CT

 

What Is Included With Your Registration 


Over 300 educational programs covering a variety of hot topics

  • Over 2000 committee meetings and events
  • Entrance to the Exhibits, including the Closing Reception
  • The ALA President's Program
  • The Opening General Session and Closing Session
  • The Auditorium Speaker Series


 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید: 

http://www.ala.org/ala/conferencesevents/upcoming/annual/index.cfm


AMERICAN LIBRARY ASSOCIATION
50 E. Huron, Chicago, IL 60611 Call Us Toll Free 1-800-545-2433
2011 American Library Association
For questions or comments about the Conference Web Site email kwilliams@ala.org

گزارش سفر اعضای شورای کتاب کودک به سه کشور کانادا، اسپانیا و کره

اعضای شورای کتاب کودک گزارش های بازدید از کتابخانه های کانادا، شرکت در سی و دومین کنگره بین‌المللی ادبیات کودک  IBBY  با موضوع توانمندی اقلیتها و شرکت در جشنواره صلح جزیره نامی را در نشستی با عنوان  «سه گزارش از سه قاره» ارائه کردند.  

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، نشستی با عنوان «سه گزارش از سه قاره» روز سه شنبه مورخ 4 آبان 1389، در کتابخانه تحقیقاتی شورای کتاب کودک، با حضور اعضای شرکت کننده در این سه سفر تشکیل شد.

ادامه مطلب ...

حذف پست کتابدار از سیستم آموزش و پرورش در پرده ابهام

 جزئیات بخشنامه ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش در سال تحصیلی 89 ـ 88 اعلام شد

باعنایت به حذف کتابدار از دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی سال تحصیلی90-89 لذا نیروهای دارای پست کتابداری پس از تبدیل وضعیت صرفاً در بخش پرورشی بکار گرفته خواهند شد. 

منبع :http://www.teo.ir/?pg=internal&cn=tazeha/elzamat   

این عین خبری است که از وب سایت اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای تهران گرفته شده است .


      سرانجام پس از چند دهه از حذف عملی کتابدار از سیستم آموزش و پرورش، امسال به صورت قانون البته مصوبه داخلی و نه مصوبه مجلس، آموزش و پرورش اقدام به حذف پست کتابدار از سیستم نیروی انسانی خود کرد. 

ادامه مطلب ...

اعتراض انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران به حذف پست کتابدار

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای مهندس مهدی نوید

 دبیر محترم شورای عالی آموزش و پرورش

 با سلام و احترام،

نقش کتاب و کتابخانه در فرایند تعلیم و تربیت بر خبرگان آموزش و پرورش پوشیده نیست. خوشبختانه در ایران از بدو تولد رشته کتابداری در نیم قرن پیش تا کنون پژوهش های گرانسنگی دربررسی تاثیر ، نقش و وضعیت کتابخانه های آموزشکاهی انجام شده است. همه این پژوهش ها موید این نظر بوده اند که " بین وجود کتابدار خبره در کتابخانه مدرسه و میزان مراجعه دانش آموزان به کتابخانه و میزان کتابخوانی آنان ارتباط وثیقی برقرار است." پژوهش های انجام شده در سایر کشورها نیز موید یافته های تحقیقات ایرانی است. آنان نیز بر اهمیت کتابخانه به عنوان "مرکز یادگیری" و "مرکز منابع اطلاعاتی" اذعان داشته و برنقش کتابدار به عنوان "مشاور اطلاع رسانی" معلمان تاکید کرده اند. متاسفانه اخیرا شاهد صدور دستورالعملی هستیم که کلا بر حذف "کتابدار" از مدارس تاکید داشته و علت آن را نیز مصوبه شورایعالی آموزش و پرورش می داند. در این دستورالعمل آمده است: "اداره کتابخانه با توجه به بند ب ماده ۱۸ وظایف شورای دانش آموزی مصوب دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش به عهده شورای دانش آموزی و زیر نظر یکی از مسئولین پرورشی مدرسه خواهد بود." و در پانوشت همین صفحه آمده است: " "نیروهایی که دارای پست کتابدار بوده و مدرک تحصیلی آنها لیسانس یا بالاتر است با طی دوره های آموزشی لازم در مشاغل آموزشی و پرورشی(در صورت نیاز منطقه) یا معاون مدرسه مورد استفاده قرار گیرند." جناب آقای نوید: وضعیت کتابخانه های آموزشگاهی کشور ما به لحاظ مجموعه ، مکان ، تجهیزات ، بودجه وبه ویژه نیروی انسانی با استانداردهای تعیین شده فاصله تاسفباری داشته و دارد. به نظر می رسد که با این تصمیم غیر کارشناسانه این فاصله بیش از پیش شده و همچون گذشته باید شاهد کم خوانی و عدم اقبال نسل نو به کتاب و اطلاعات باشیم. انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی این تصمیم را شتابزده و خلاف روند استفاده بهینه از نیروهای متخصص دانسته وآن را تیرخلاص بر کتابخانه های آموزشگاهی تلقی می کند. اداره کتابخانه توسط "شورای دانش آموزی" را نیز حاصل سهل اندیشی و عدم توجه به ظرایف "علم اطلاع رسانی " می داند. انتظار دارد که حضرتعالی به عنوان فردی خبیر که همواره بر اهمیت کتابخانه و کتابخوانی تاکید داشته­اید زمینه ای فراهم آورید تا این تصمیم مورد تجدید نظر قرار گیرد.

 دکتر سعید رضائی شریف­آبادی رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران