هزاره اطلاع رسانی..............( Information Mellinium)

این وبلاگ در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی، الگوی سایبرنتیک و مدیریت کتابخانه های دانشگاهی فعالیت می کند(وعلاقمند به فعالیت در رشته های مربوط مثل علوم رایانه٬ برنامه نویسی و...

هزاره اطلاع رسانی..............( Information Mellinium)

این وبلاگ در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی، الگوی سایبرنتیک و مدیریت کتابخانه های دانشگاهی فعالیت می کند(وعلاقمند به فعالیت در رشته های مربوط مثل علوم رایانه٬ برنامه نویسی و...

برگزاری آزمون دکتری نیمه متمرکز 92در سطح ضعیف

پس از گذشت دو دوره از برگزاری آزمون نیمه متمرکز توسط سازمان سنجش همچنان شاهد امسال 92 شاهد برگزاری این آزمون در سطح ضعیف توسط این سازمان هستیم...

با نگاهی اجمالی به شکل و نحوه برگزاری این آزمون در سالهای گذشته امسال با تمامی وعده های سازمان سنجش مبنی بر برقراری آزمون به صورت عدالت محور شاهد این هستیم که هیچگونه تغییری در محتوا و شکل ارائه این آزمون نمی باشیم شواهد گواه این است که وعده های سازمان سنجش مبنی بر برگزاری شکل این آزمون به صورتی آزمون کاملا تخصصی همچنان ناکارآمد جلوه نموده است. قول سازمان سنجش مبنی بر حذف قسمت استعداد تحصیلی و برگزاری آزمون زبان به صورت جداگانه کاملا بی اساس بوده است.

با نگاهی به دفترچه راهنمای آزمون دکتری نیمه متمرکز 92 شاهد آن هستیم که همان دفترچه سال 91 با اندکی بسیار تغییر در عنوان برخی رشته ها و استفاده از رنگ آبی برای بهتر جلوه نمودن این دفترچه است در زیر تصایری از آن با تغییرات آورده شده است (تصویر 1و 2).


http://s2.picofile.com/file/7570182789/91.jpg


تصویر 1: نمونه ای از صفحه تعداد سؤالات و ضرایب آن آزمون سال91


تصویر2:


http://s1.picofile.com/file/7570183010/92.jpg

تصویر2:نمونه ای از صفحه تعداد سؤالات و ضرایب آن آزمون سال92



با نگاهی به دو تصویر بالا متوجه می شویم که هیچگونه تغییری اعمال نشده است.

باید به همت و تلاش و نبوغ سازمان سنجش آفرین گفت که هرچه سطح آزمون علمی حساس تر می شود آن را در سطح بسیار پایین تری برگزار می کند. البته تخصص سازمان در همان حیطه تا ارشد است نه فراتر از آن

بهتر است دست اندرکاران این آزمون یک نگاهی به آزمون های دکتری دانشگاه آزاد اسلامی بیاندازند متوجه می شوند که آزمون برگزار شده از طرف مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی به مراتب علمی تر و با کیفیت تر از سازمان سنجش است چرا ما نباید به اشتباهات خود اعتراف کنیم و از دیگران الگو نگیریم.

در آزمون دکتری دانشگاه آزاد اسلامی که به صورت تشریحی برگزار می شود برای جلوگیری از اعمال سلیقه اساتید در مورد دانشجوی خود، برای تصحیح اوراق سربرگ ها جدا شده و به پاسخ نامه ها کدهایی خاص داده می شود و پس از تصحصیح اوراق توسط اساتید مربوطه مجدداً به سربرگ اصلی متصل می شود و نمره داوطلب لحاظ می شود.

آیا سازمان سنجش و وزارت علوم پس از گذشت این همه سال تحصیل دانشجو به این نتیجه رسیده اند که استعداد تحصیلی دانشجو را با آوردن سؤالاتی داستان و رمان گونه و طرح سؤالاتی نظیر هندوانه فروش در روز چند هندوانه و چطور بفروشد، محک بزند.؟!!!

نوع آزمون هایی که توسط دانشگاه ها به صورت تشریحی برگزار می شد به مراتب سطح علمی داوطلب را بهتر محک می زد چراکه در قالب سؤالات باز است که می توان سطح دانش داوطلب را محک زد و اگر بی عدالتی بود باید در مرحله دوم و مصاحبه بود نه در مرحله اول آزمون.

در پایان پیشنهاداتی برای برگزاری بهتر آزمون دکتری نیمه مترکز ارائه شده است که امید است سازمان سنجش بتواند در آینده بر کیفیت بهتر برگزاری این آزمون همت گمارد.

پیشنهادات

1. در مرحله اول آزمون بهتر است سؤالات به صورت تشریحی داده شود و برای احقاق حق داوطلب سربرگ ها از پاسخ نامه بوسیله کدی جدا شود و نهایتا توسط تیمی منتخب تصحیح و در انتها پس از نمره گذاری به هم متصل شود.

2. در صورت برگزاری آزمون به صورت تستی باید دروس اصلی داوطلب با توجه به رشته و گرایش مشخص شود و سؤلاات تخصصی به گونه ای باشد که بتواند سطح علمی دانش تخصصی داوطلب را محک زند تعداد سؤالات نباید کمتر بلکه بیشتر از آزمون ورودی کارشناسی ارشد باشد و از آوردن سؤالات متفرقه نظیر استعداد تحصیلی خودداری شود.

3. ایجاد کمیته تخصصی از استاتید گروه های مختلف جهت برگزاری مرحله دوم (مصاحبه)

یعنی مصاحبه به صورت متمرکز و در سازمان سنجش به این صورت برای جلوگیری از از بین رفتن حقوق داوطلب و جلوگیری از اعمال سلایق گروه ها و دانشگاه ها و بحث آشنایی دانشجو با اساتید و گروه های آموزشی : بهتر است سازمان سنجش هرسال از تعدادی اساتید گروه های مختلف هر رشته یا گرایش از دانشگاه های مختلف مثلا 5 نفر به صورت رندوم برای مصاحبه از داوطلبان دعوت نماید که در تاریخی معین و در مکانی که سازمان سنجش با حضور نماینده سنجش تعیین می نماید برای انجام مصاحبه داوطلبان شرکت نمایند.


در این صورت است که هم سطح علمی و کیفیت آزمون بالاتر می رود و هم از اعمال سلایق و از بین رفتن حقوق داوطلبان توسط گروه های آموزشی در مرحله دوم آزمون کاسته می شود.


نظرات 1 + ارسال نظر
آزادی شنبه 11 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 02:22 ب.ظ

سلام
شما در دانشگاه آزاد قبول شدید؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد